יום רביעי, 16 בספטמבר 2009

מה למדתי מראש מינהל החינוך בבאר שבע?

השבוע השתתפתי בכנס לראשי חינוך ברשויות שעסק בהערכות של למידה מרחוק לקראת החורף. החשש הוא, שבעקבות התפרצות של שפעת החזירים יידרשו תלמידים להשאר בבתיהם ולא יוכלו להגיע לבית הספר לצורך למידה. במקרה כזה, יהיה צורך לקיים שגרת למידה מרחוק ולאפשר לתלמידים ( ולמורים) הנמצאים בבתיהם (ולאוו דווקא מרותקים למיטה כתוצאה מהמחלה) ללמוד.

רבות דובר בכנס על הכנה לשעת חירום כדרך של שגרה. אחד הלקחים ממבצע "עופרת יצוקה" שבו הושבתו בתי ספר בעיר באר שבע, שהדגיש ראש מינהל החינוך בב"ש , מר דוד ליפשיץ הוא שבתי ספר שבשגרה קיימו למידה באמצעות אתר בית ספרי ועבודה בפורומים המשיכו בכך גם בזמן המבצע. דוד הביא לידעתנו את הנתון שבבתי ספר שבהם היתה תרבות ושגרה של למידה באמצעות טכנולוגיה שיעור הנוכחים ברשת בזמן המבצע עמד על 80% , בעוד שבבתי ספר שבהן לא היתה תרבות של שגרת הוראה ולמידה ברשת הנוכחות של התלמידים והמורים עמדה רק על 20%.

בבתי הספר המשתתפים בתוכנית מחשב נייד לכל תלמיד ערוכים בשגרה לכל שעת חירום שתבוא. תקשורת מייל היא תרבות התקשורת הבית ספרית. למידה בסביבת אתר בית ספרי ברשת, שבו כל כיתה מקיימת את שגרת ההוראה -למידה שלה, גם היא עניין שבשרגה. אני מקווה שלא נזדקק למבחן, אך אני בטוחה שאם הוא יגיע- נעמוד בו בהצלחה מרובה. כל התלמידים יהיו נוכחים ברשת וימשיכו ללמוד מרחוק גם אם יאלצו להשאר בבתיהם מחשש להדבקות במחה.

אני מאחלת לכולנו שנה טובה ובמיוחד שנה בריאה !

יום שלישי, 8 בספטמבר 2009

הקושי של התלמידים

רותי בן ישי מתייחסת במאמרון שלה לקושי של תלמידי חטיבת הביניים לקבל את הלמידה באמצעות הניידים. היא כותבת שלדעתה, התלמידים שמרניים ביותר, ומורגלים בלמידה אחרת, ולכן הם גם מתנגדים לשימוש בניידים בכיתה.

אני מסכימה עם רותי, אם כי השמרנות אינה לדעתי הסיבה היחידה או המשמעותית ביותר. התלמידים אינם מורגלים בעבודה עם המחשב. גם הם נדרשים לשינוי בהרגלי הלמידה שלהם. הם נדרשים לשלב בין הרגלי למידה קודמים, שעדיין קיימים במערכת ( וגם בלמידה שלהם) לבין הרגלים חדשים שטרם רכשו וטרם סגלו לעצמם. המשימות הנדרשות מהם אינן רק משימות תרגול: הן משלבות מיומנויות חשיבה וגם אינטגרציה של תחומי דעת שונים ושל אקטואליה. מורה אחת ששוחחתי אתה ספרה לי שפעמים רבות התלמידים שאלו מה הקשר בין הבקשה שלה ( לדו' לעיין בעיתונות מקוונת) לבין הנלמד, או מה הקשר בין הצורך למצוא תמונה מייצגת לבין שיר שלמדו בספרות. הלמידה שלהם צריכה לשלב מיומנויות של ירידה לפרטים מצד אחד ושל יכולת להכליל ולראות את התמונה הרחבה ואת ההקשרים בין פיסות המידע השונות. משימה לא פשוטה, בוודאי לא למי שהורגל להשאל רק על תוכן ועל ידע.

זאת ועוד. לדעתי, עצם העובדה ש"הפקענו" מידי התלמידים את המחשב והפכנו אותו מכלי משחק בלבד לכלי של למידה גורם להתנגדויות סמויות. אם המחשב מחוץ לבית הספר מסמל את החופש ( לשחק, לתקשר, לצוטט בזמן אמת) הרי שהכנת במחשב לתוך חדר הכיתה ככלי למידה, מפירה את החופש הזה. בכיתה אסור לצוטט, אסור לשחק או לתקשר ויש צורך ללמוד עם המחשב ! אני לא בטוחה שהתלמידים מודעים לקושי הזה או חושבים עליו, אבל אני מאמינה באמת שבסמוי הוא נמצא שם כל הזמן. ומכאן, שגם התלמידים צריכים להתרגל ללמוד עם המחשבים, להפריד בין זמן הלמידה לזמן המשחק, למרות שהם משתמשים באותו הכלי בדיוק. ונכון גם, שיש הרבה מאד מסיחים במחשב ויש צורך במשמעת עצמית גבוהה ובמכוונות עצמית ללמידה כדי להתגבר על הרצון לשחק במקום לקרוא מאמר לדוגמא. גם אני כמבוגרת נתקלת בקושי הזה בכל פעם שאני יושבת ללמוד מול המחשב . לפעמים מתחשק גם לי לברוח ולשחק עכביש במקום לתרגם מאמר או לכתוב תוכנית עבודה. אבל זה בדיוק העניין. כמו שלהכין שיעורי בית דורש אחריות אישית ומחוייבות עצמית כך גם במחשב. הפיתויים והסחות הדעת קיימים כל הזמן ( לדו' ל"רחף" בשיעור, ל"חלום" על משהו אחר) וצריך ללמוד לנטרל אותם. אני חושבת שיש לאמן את התלמידים לנטרל את הפיתויים בכלי ולהבין את הקושי שלהם וכך להזיז אותם לאט לאט מהמקום המקובע שלהם למקום חדש ואחר.